Izland
Provence
Ajánlataink
Túrabot
A túrabot közvetlen leszármazottja a síbotnak, az évek során azonban annyi átalakuláson ment keresztül, hogy önálló túrafelszerelésként tekinthetünk rá. Legfontosabb tulajdonsága, hogy teleszkóp módjára, általában 3 részben összecsukható. Így könnyen szállítható, sőt egy kishátizsákra is felszerelhető.

Talán sokaknak még előítéleteik vannak a „bottal gyaloglásról”, de igyekszünk eloszlatni ezeket, hiszen a túrabotok jelentős hasznunkra vannak egy-egy nehezebb túrán.

Miért előnyös?
Ha felfelé haladunk, a vádlinknak segítünk a túrabotokkal, lefelé pedig a térdünknek, a csípőizületünknek és a combunknak. Használatával megelőzhetjük az izületi kopásokat. Nem mindegy ugyanis, hogy testünk tömege 2 vagy 4 helyen támaszkodik a talajra. Ne felejtsük el, hogy túrákon, különösen a hosszabb, magashegyi túrákon nem kis súly cipelünk hátizsákban a hátunkon, ami testsúlyunkat növeli. Ha túrabotot használunk, jobb a lépésbiztonságunk, javul az egyensúlyérzetünk, ami nehezebb terepen rendkívül fontos. Ezen kívül egyenesebb a tartásunk, ami azért is fontos, mert nagy tengerszint feletti magasságban, ahol kevés már az oxigén, a tüdőnk jobban tud dolgozni, több levegőhöz jutunk.

Sok embernek fáj a térde, amikor meredeken ereszkedik le több száz, vagy akár ezer métert is meghaladó lejtőkön. Nekik kifejezetten ajánlott a túrabot használata, hiszen a karjukkal nagyon sok terhet képesek levenni a térdükről. Aki magashegységbe indul komolyabb túrákra, annak legyen az alapfelszerelés része a túrabot!

Téli (hótalpas) túrákon szinte előírás a túrabot használata. A hóban való mozgást megkönnyítik a túrabot alsó végén található – a síbotokról ismert – kis tányérocskák. De azokon a helyeken is létfontosságú lehet egy pár túrabot, ahol mezítláb kell patakokon átkelnünk.

Vásárláskor alapvetően három dologra kell odafigyelnünk. Az egyik a kihúzott túrabot merevsége, a másik a minél kisebb súly, a harmadik pedig a markolat minél kényelmesebb fogása. Léteznek olyan túrabotok, amik parafa markolattal készülnek, ezek különösen kényelmesek a kéznek.

Rossz hír a pároknak, hogy nem elég csak egy pár túrabotot vásárolni és elosztozni rajtuk, ugyanis ha csak egy botot használunk, akkor csak az egyik lábunknak segítünk. Sokkal hatékonyabbak leszünk, ha egyszerre két túrabottal túrázunk.
Black Diamond túrabotok

A Black Diamond túrabotok egyedülálló fejlesztéseiknek köszönhetően igazán megbízhatóak, praktikusan használhatóak, élettartamuk pedig lényeges hosszabb, mint hagyományos társaiké. Ezért választották ezeket a Baraka túravezetői.

A túrabot használata
A túrabot használata nincs genetikailag belénk kódolva, a többségnek meg kell ezt tanulni. Először is be kell állítanunk a bot hosszát, ami elsősorban a használó testmagasságától, az útvonal dőlésszögétől függ, illetve attól, hogy felfelé kapaszkodunk vagy lefelé ereszkedünk. A testmagasságunkhoz képest akkor megfelelő a túrabot hossza, ha sík terepen az alkarunk derékszöget zár be felkarunkkal. Ha felfelé igyekszünk, legyen rövidebb a bot hossza, míg lefelé pont fordítva, kissé hosszabbra célszerű állítani. A kezünket alulról felfelé dugjuk át a túrabot tartó-hevederjén és a markolatot így fogjuk meg.

Stramszky Judit • Kis-Fátra
Nádai László • Ladakh
Nádai László • Dolomitok via ferrata
Tóth Zsigmond • Toszkána
Róth Norbert • Alacsony-Tátra

Sík terepen – ahol a legkisebb a túrabot jelentősége – a bot használata a járás ritmusát kövesse. Felfelé kapaszkodáskor mindkét karunkat lendítsük előre, a botokat párhuzamosan tegyük le a talajra, terheljük rájuk testsúlyunk egy részét, lépjünk be a két túrabot közé, majd helyezzük vissza testsúlyunkat a lábainkra. A következő lépéshez némi lendületet is adhatunk magunknak, azzal ha karjainkat a botokkal egy kissé hátralendítjük. És így tovább egészen a kapaszkodó tetejéig...

Lefelé való ereszkedéskor – amikor a túrabotok hosszát eleve kicsit magasabbra állítottuk – karjainkat előre lendítve nyúljunk kicsit előre, majd óvatosan támaszkodjunk rájuk. Ezután lépjünk be a túrabotok közé. Sok esetben az ösvény oldalazva vezet egy meredek hegyoldalon. Ilyenkor az emelkedő felőli túrabotot lentebb fogjuk meg, ne a markolatnál, míg a másikat hosszabbra ereszthetjük.

Mindezeken felül azonban az is fontos, hogy túrázás közben ne állandóan a túrabotunk hosszát állítgassuk, hanem egyenletes tempóban haladjunk, mert ez is nagyon lényeges. Valamint vigyázzunk a mögöttünk és mellettünk lévő túratársainkra, akiket könnyen eltalálhatunk, ha cél nélkül kalimpálunk botjainkkal.

A túrabotok használatát akár edzésnek is vehetjük, melynek során a felső testünket erősítjük. Gondoljunk csak a divatos nordic walking nevű újkeletű sportra, mely szintén a túrabot használatára alapoz.