Izland
Provence
Ajánlataink
 Ha meleg van
Természetesen sokkal egyszerűbb túrához öltözni ha végig melegre számíthatunk a kirándulás során. Ilyenkor az a legfontosabb, hogy jól szellőző ruhákba bújjunk. Bakancsot vagy túracipőt mindenképp húzzunk, bármennyire is melegnek tűnnek, bokánk védelme sokkal fontosabb. Ha rövidnadrágban indulunk útnak, fokozottan figyeljünk a kullancsveszélyre, különösen Magyarországon. Ha hosszú nadrágba öltözünk, vékony, jól szellőző darabot válasszunk!

Adidas Terrex Swift aláöltözet

A könnyű és rugalmas, gyorsan száradó anyagból készült aláöltözet nyári gyalogtúrákhoz, kerékpároszáshoz, kajakozáshoz. A pólót beépített 50+ SPF UV-védelemmel is ellátták.

Adidas Terrex Swift túranadrág

Az intenzív túrázás közben rugalmas, könnyed mozgást lehetővé tévő férfi Adidas Terrex Swift Flex Pants aktív FORMOTION szabással készült, négy irányban rugalmas, gyorsan száradó anyagból.

Felülre nem ajánljuk a pamutpólókat, mert akármennyire is kényelmesek, ha megizzadunk, nagyon nehezen száradnak meg, igen jól tartják a nedvességet. Az utóbbi években elterjedtek az ún. technikai pólók, amelyek valamilyen mesterséges anyagból készülnek, és ennek köszönhetően anyaguk nagyon gyorsan szárad. Hiába izzadunk, a pólónk gyakorlatilag mindig száraz marad. Emellett a technikai pólók nagyon kényelmes viseletet is jelentenek. Tűző napon legyen a fejünkön baseball sapka vagy kendő, nehogy napszúrást kapjunk. És persze vigyünk magunkkal naptejet, valamint jó sok ivóvizet!

Ne felejtsük el, hogy a hegyekben bármikor kialakulhat egy-egy futó zápor, vagy komolyabb felhőszakadás. Ezért akármennyire is felhőmentes az ég, mindig legyen nálunk esőkabát és valamilyen melegebb holmi. A tapasztalt túrázók – főleg akikre rásötétedett már egy túra során – soha nem hagyják otthon a fejlámpájukat sem; sosem lehet tudni...

Stramszky Judit  Provence
Terleth Mátyás  Szardínia
Rigler Szilvia  Ausztria
Nádai László  Everest alaptábor
Ha hideg van
Sokkal körültekintőbben kell öltöznünk egy túrára ha kint a természetben hideg idő fogad. Persze más a helyzet, ha az őszi erdőben kirándulunk, és más ha például egy hótalpas túra során egy hóviharral kell felvennünk a „harcot”. Általános jótanácsként a különféle aláöltözeteket emelhetjük ki, melyek vékonyak, felveszik testünk alakját, és legalsó rétegként melegen tartanak. Az aláöltözeteknek nagyon jó a nedvszívó képessége, ezért az izzadtságot kiválóan elvezetik bőrünkről, majd gyorsan meg is száradnak. Léteznek alsó és felső aláöltözetek, női és férfi modellek, és ezeknek természetesen sok-sok fajtája.

A túranadrág nem jó, ha vászonból készül (a legrosszabb a farmer), mert ez az anyag nem rugalmas, így mozgás közben egyáltalán nem kényelmes. Olyan nadrágot válasszunk, amelyik kissé „nyúlós”, rugalmas, strech anyagból készült, hogy a lábunk mozgását az emelkedőkön, lépcsőkön és sziklákon ne korlátozhassa a nadrágunk. A túranadrágok felső kategóriájába tartoznak azok, amelyek valamilyen újkeletű különleges anyagból készültek. Ilyenek például a 3XDRY, a Schoeller, vagy az Apex anyagok. Ezek amellett, hogy rendkívül kényelmes viseletek, szélállóak és még a szitáló esőnek is ellenállnak. Egyetlen hátrányuk a magas áruk.

Outdoor Research Transcendent pehelydzseki

Csomagold össze a saját zsebébe, gyűrd be be hátizsákod valamelyik zsebébe, és vedd elő a hosszabb hegyi pihenők alkalmával vagy szürkületkor, amikor lehűlt a levegő. Esti, sátor előtti üldögélésekhez pedig a legideálisabb ez a pillekönnyű, mégis meleg pehelydzseki.

A felső testünk sokkal hajlamosabb a fázásra, mint a lábunk, így erre nagyobb hangsúlyt kell helyeznünk. A legalsó réteg – hőmérséklettől függően – valamilyen aláöltözet vagy nedvszívó technkai póló legyen, amire aztán vékony polárpulóvereket, -dzsekiket vehetünk. Egy vastag polárdzseki helyett jobban járunk két vékonnyal, mert ha túra közben kimelegszünk, több a variációs lehetőség az átöltözésnél. Az is általános szabály, hogy a túra kezdetén úgy öltözzünk fel, hogy egy kicsit fázzunk. Ha elindultunk, pár perc mozgás után ugyanis a szervezetünk termel annyi hőt, hogy pont megfelelő legyen a hőérzetünk.

Adidas Hiking Trekking Softshell dzseki

Szélálló, kiválóan lélegző és vízlepergető Adidas Softshell dzseki túrázáshoz, és más aktív mozgást igénylő outdoor sportokhoz. A Baraka túravezetőinek választása.

Néhány éve láttak napvilágot az úgynevezett softshell anyagok, amikből elsősorban vékonyabb dzsekiket készítenek. Ezek ára már elég alacsony ahhoz, hogy szinte bárki számára elérhetővé váljanak. Nagyon kényelmes viseletek, rugalmas anyaguk miatt nem akadályoznak a mozgásban, szélállóak és vízlepergető tulajdonságuk révén ellenállnak a kisebb esőknek. A komolyabb esőktől azonban átáznak, így nem helyettesítik az esőkabátot. Ha hűvösebb, szelesebb, de száraz időben túrázunk, jelenleg nincs jobb viselet egy softshell dzsekinél. Ezt az anyagot több gyártó is felhasználja, így meglehetősen széles a választék belőlük.

A vastag polárdzsekik jó melegek, azonban mozgás, túrázás közben előbb-utóbb melegünk lesz bennük. Ezért ajánljuk a több vékony réteget, illetve a softshell dzsekiket.

Túra közben – hűvös, de száraz idő esetén – nem célszerű magunkra venni esőkabátunkat. Ezek ugyanis nem őrzik meg jól testünk melegét, ellenben rosszul szellőznek, így nagyon hamar saját izzadtságunkban „fürödhetünk”. Az esőkabátot legjobb ha csak esőben vesszük elő.

Nagy hidegben még véletlenül se feledkezzünk meg a sapkáról és kesztyűről. Mindenki tudja, hogy az egyujas kesztyű melegebb az ötujasnál, és azt is, hogy a sapka azért fontos, mert a fejünk hőleadó képessége egészen kiváló. Ha fázunk és sapkát húzunk, az már fél sikernek számít. Használhatunk gyapjú sapkát és kesztyűt, de olyat is, ami szélálló, úgynevezett windstopper anyagból készült. Ezek túrák során természetesen praktikusabbak lehetnek.

Tátrai Bernadett  Peru, Andok gyalogtúra
Bálint Anna (balra) és Terleth Mátyás (jobbra)  Portugália
Nádai László  Everest alaptábor
Stramszky Judit  Vietnám

Ha hideg van, és az eső is esik
Ilyenkor ez a megfelelő összeállítás: aláöltözet, mely melegen és szárazon tartja testünket, az izzadtságunkat pedig a külső rétegek felé vezeti; utána következik vagy következnek a vékony – esetleg nagy hidegben a vastagabb – polárdzseki(k), melyek a kellemes melegért felelnek; majd jöhet a vízálló kabát és nadrág az eső és szél ellen.

A lélegző anyagból készült esőkabátok csak akkor működnek jól, ha testünk párája a különféle rétegeken keresztül eljut az esőkabát anyagának belső oldaláig. Emiatt fontosak a jól szellőző rétegek az esőkabát alatt.